Menu {{ 'Sluit menu'|t }}
Crowdfunding, say whut?

Crowdfunding, say whut?

Crowdwadde? Crowdfunding kan dé manier zijn om jouw kleine of net superzotte ideeën te realiseren door fondsen te gaan ronselen bij je publiek. Misschien wil je een grote artiest naar je podium halen, een aftermovie van je event maken, een betere tent of locatie huren, een VJ of lichtshow inschakelen, een crazy lounge- of chill-room inrichten,... Kortom: je event net een niveautje hoger tillen.
De kracht van een crowdfundingcampagne draait echter niet enkel om geld: je brengt mensen op de hoogte van je event en je brengt jouw community samen. Met gebundelde krachten kan je net die extra mile gaan, en daar kan onze partner Hello Crowd!, het crowdfundingplatform van Hello bank!, je bij helpen. 

Haal de mosterd bij Café De Loge in Gent. Zij realiseerden een gloednieuw concept met de hulp van tha crowd. Voor hun Lokale Helden-event in 2018 pakte het café uit met een unieke speeddate voor muzikanten, waar enkele nieuwe bands uit voortkwamen. Deze nieuwe formaties presenteerden zich op 27 april 2018 aan de wereld. Via een crowdfundingcampagne op het Hello crowd-platform schakelde het muziekcafé haar community in om het evenement bekend te maken én geld in te zamelen. Met de opbrengst werden de producers (die de new blends een maand lang coachten) betaald. Hoe dat precies in zijn werk ging, hoor je Jos Lips vertellen in onderstaand filmpje.

Lokale Helden: A New Blend

Hoe werkt zo'n crowdfunding-campagne? Stel, je wil een aftermovie van je event laten maken en hebt daar € 1.000 voor nodig.
  1. Je lanceert een crowdfunding-campagne op https://crowd.hellobank.be/nl
  2. Je laat mensen toe verschillende bedragen te bieden en stelt daar steeds een bepaalde reward tegenover - bv. wie €10 biedt krijgt een inkomticket, €20 is goed voor een ticket en drankkaart, €50 voor een duoticket en drank, €100 voor een VIP-behandeling, € 250 is goed voor een sponsordeal (logo op flyer), enz.
  3. Je overtuigt zoveel mogelijk mensen om je doelstelling (en hopelijk veel meer) te bereiken in 30 dagen. Je crowdfundingcampagne is in deze fase bovendien een ideale gelegenheid om jouw community al warm te maken voor je evenement (én je kan bij het crowdfunden al direct je tickets in voorverkoop aanbieden)!
  4. Op het einde van de campagne (een week voor het event) weet je of je de 100% hebt gehaald en of je aftermovie er komt, én ben je zeker dat er al veel volk naar je event komt!
Helemaal chaud om zelf een campagne op te starten? Surf naar https://crowd.hellobank.be/nl! Voor vragen kan je gratis terecht bij crowdfunding-expert Francesca op francesca.mortier@bnpparibasfortis.com of 0475 97 52 47.
1